انواع کود ها و زمان کوددهی به درختان

📖‍ مقالات علمی🌸 شرکت دانش بنیان کیمیا برگ آسیا
#انواع_کود_ها_و_موارد_مصرف #کود_تقویتی ⚜
انواع کودها و موارد مصرف⚜
♻️ کود ۱۸-۱۸-۱۸ 👈 این کود به دلیل درصد بالایی از عناصر NPK به همراه ریز مغذی‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای روی گیاهان زینتی دارد این کود بخصوص در مورد گیاهانی که گل تولید می‌کنند مانند ارکیده، رز، شمعدانی، بگونیا تأثیر زیادی دارد (مناسب برای همه گیاهان وگیاهان گلدار در زمان رشد رویشی)
♻️ کود ۳۶-۱۲-۱۲ 👈 این کود نقش یه سزایی در گلدهی دارد، وقتی گیاه آماده گلدهی می‌شود این کود میزان کمیت گلدهی را به شدت افزایش می‌دهد. در تولید گیاهانی مثل لیلیوم، ارکیده، ختمی‌ها، رز، بگونیا استفاده می‌شود.
♻️ کود ۱۳-۴۰-۱۳ 👈 این کود آغاز کننده تحریک ریشه است به ویژه برای خاک‌های سرد و مرطوب.
♻️ کود ۳۸-۱۱-۳ 👈 به دلیل پایین بودن ازت و بالا بودن پتاسیم مناسب برای کاکتوس‌ها است به ویژه برای جوانه‌های با سن بیشتر از سه ماه استفاده می‌شود، همچنین این کود در گلخانه‌های هیدروپونیک استفاده می‌شود. ♻️ کود ۳۰-۱۵-۱۵ 👈 این کود تحریک‌کننده گل و میوه است و برای همه گیاهان مناسب می‌باشد.
♻️ کود ۲۰-۶-۱۹ 👈 کود کامل اختصاصی گیاهان آپارتمانی و فصلی می‌باشد مناسب برای گیاهان دارای گل، گل بریده، درختان میوه، مرکبات، صیفی جات و همچنین غلات و حبوبات که سبب تحریک و توسعه شاخ و برگ می‌شود. ♻️ کود ۳۶-۱۲-۶ 👈 این کود مناسب محصولات دارای پیاز مانند گل‌های پیاز دار با خاک شدیداً تثبیت شده با پتاسیم.
♻️ کود ۳۶-۱۲-۷٫۵ 👈 مخصوص استفاده برای محصولات هیدروپونیک.
♻️ کود ۶-۶-۱۹ 👈 برای سبزیجات برگی و گیاهان علفی گلدانی کاربرد دارد.
♻️ کود ۱۰-۵-۲۰ 👈 کود اختصاصی برای گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه‌ها و بونسای. این کود به دلیل داشتن ازت بالا برای هر گونه گیاه گلدانی برگ سبز و انواع نخل‌ها، گیاهان سوزنی، چمن و درختچه‌های زینتی مناسب می‌باشد.
♻️ کود ۲۰-۲۰-۲۰ 👈 این کود حاوی عناصر پرمصرف مورد نیاز گیاهان نظیر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، هر یک با غلظت ۲۰% و همچنین سایر عناصر کم مصرف نظیر بر، مس، آهن، منگنز، مولیدن و روی (به صورت کلات EDTA) به عنوان یک کود کامل و به صورت پودر کریستالی آبی رنگ ارائه می‌گردد. استفاده از این کود موجب رشد اولیه گیاه و افزایش قند، بهبود رنگ و طعم میوه شده و برای درختان میوه، انگور، صیفی جات، سبزیجات، انواع گل و غلات بسیار مناسب می‌باشد.
🌿✅ کوددهی و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها .
در رابطه با مبارزه با آفات و بیماریها، ایده آل این است که در وحله اول مقاومت گیاهان را با تامین نیاز غذایی در حد بهینه، افزایش داد. مقاومت گیاهان در برابر باکتریها، قارچها و غیره میتواند: ۱- در صورتی که مواد غذایی به میزان کم یا اضافی به آنها داده شود کاهش یابد. کمبود نهان و یا آشکار مواد غذایی با کمبود عناصر اتفاق افتاده و مکانیسم حفاظت و نیروی ایمنی گیاه ضعیف میشود. به عبارتی متابولیسم ابتلا به امراض را تشدید میکند. ۲- بصورت طبیعی باشد، یعنی تامین مواد غذایی در حد مطلوب انجام گیرد. ۳- توسط عملیات کوددهی مستقیم یا غیر مستقیم افزایش یابد. در این مورد مثال هایی به شرح زیر ارائه میشود. – کمبود ازت، غالباً ابتلا به پارازیتهای ضعیف را افزایش میدهد. – ازت اضافی باعث نرم و اسفنجی شدن بافتها گردیده و ابتلا به ویروسها، قارچها و باکتری ها را در ارتباط با شرایط نامناسب بیوشیمیایی اتفاق می افتد. – کمبود فسفر ، ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش میدهد. به نظر میرسد که نسبت نامناسب سدیم به فسفر عامل اصلی است. – کمبود پتاسیم ، به معنی کاهش کربوهیدراتها و نازک و ضعیف شدن و سختی کم دیواره های سلولی میباشد که نفوذ پارازیتها را موجب شده و در ادامه در متابولیسم گیاه اختلالاتی بوجود می آورد. بطور مثال ازدیاد قند به جای نشاسته که این مسئله حمله شته ها ( آلودگی ویروسی) را افزایش میدهد. – کمبود کلسیم، ضعف اندامها را در پی دارد و نفوذ هیفهای قارچ را در آنها آسانتر مینماید.
مصرف کودهای شیمیایی در باغات میوه:
✳️ ازت : از مصرف بیش از اندازه نیتروژن در خاک باید پرهیز کرد زیرا باعث کاهش کیفیت میوه می شود. مصرف سالانه ازت برای درختان بارور سیب بر روی پایه بذری حدود 100 کیلوگرم در هکتار ازت خالص و برای درختان هلو بسته به نوع خاک 120-170 کیلوگرم در هکتار می باشد. در سال اول پس از کاشت جهت جلوگیری از صدمه نهالهای جوان باید در مصرف این نوع کود دقت خاصی مبذول شود.
✳️ فسفر: باعث افزایش اندازه و کیفیت میوه می شود و با مصرف متعادل فسفر طول دوره انبارداری میوه افزایش می یابد. نیاز درختان بارور به فسفر 20-40کیلو گرم در هکتار می باشد چرا که کودهای فسفاته توانایی حرکت کمی در خاک دارند و برای استفاده از این کود باید حتما در عمق 30-60سانتی متری و در مجاورت ریشه قرار داده شوند.
✳️ پتاس: مقدار پتاسیم مورد نیاز در درختان میوه 170-200کیلو گرم در هکتار توصیه می شود.این کود هم باید در خاک در عمق 40-50 سانتی متری قرار داده شود .
🌱مزیت های استفاده از هیومیک اسید 🟢افزودن مواد آلی به خاک‌هایی با کمبود مواد آلی 🟢افزایش قدرت ریشه‌ دهی گیاهان و درختان 🟢کمک به بهبود جذب مواد مغذی توسط گیاهان 🟢افزایش تولید کلروفیل و سبزدانه در برگ درختان 🟢بهبود جوانه زنی بذر 🟢تحریک فعالیت مفید میکروبی درون خاک 🟢بهبود و افزایش نگهداری حاصلخیزی خاک باغات و مزارع 🟢حفظ و افزایش سلامت گیاه و افزایش بازدهی تولید محصول 🟢استفاده از اسید هیومیک در آبیاری، در کنترل برخی از بیماری های ریشه نقش مؤثری دارد. 🟢ارگانیک بودن و در نتیجه سالم و بی خطر بودن برای محیط زیست، حیوانات، گیاهان و انسان 🟢محرک آنزیم های گیاهی 🟢افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی 🟢منبع خوب از فسفات و کربن است و باعث تحریک جمعیت میکرو فلور می‌شود. این موضوع موجب داشتن خاکی سالم تر با فلور متعادل در گیاهان سالم می‌گردد. 🟢به تقلیل و کاهش سمیت موادی همچون فلزات سنگین، هیدروکربن‌ها و آفت کش‌ها کمک نموده و سدیم سمی را کاهش می‌دهد. 🟢از طریق افزایش انسجام ذرات ریز خاک، باعث کاهش فرسایش خاک می‌گردد.
انتخاب کود مناسب برای نهال تازه کاشته شده چگونه است؟
قبل از استفاده از کود ابتدا باید انواع کود نهال را شناخت، سپس با انجام آزمایشات مخصوص خاک باید کمبود های موجود در خاک زمین زراعی را شناسایی کرده و پس از آن اقدام به کوددهی نهال تازه کاشته شده کرد.
انواع کود مناسب برای نهال تازه کاشته شده
کود یا به زبانی دیگر مولتی ویتامین خاک و گیاه انواع مختلفی دارد؛اما به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:
  1. کود آلی
  2. کود شیمیایی
  3. کود زیستی
بهترین کود برای افزایش رشد نهال تازه کاشته شده چیست؟
کود سه گانه یا کامل (NPK) مناسب‌ترین کود برای نهال است. Nیا همان عنصر نیتروژن به عمل فتوسنتز در نهال و رشد رویشی آن کمک می‌کند، P یا همان فسفر به ریشه زایی در آن کمک می کند وK  یا پتاسیم، به تنظیم سوخت و ساز و بارور شدن نهال کمک می کند.
چه زمانی از کود (NPK)در نهال استفاده می کنند؟
کود متعادل کننده ی کامل پودری (NPK 20 20 20 ) یا همان سه بیست باید با نظر کارشناس حرفه ای، همراه با آبیاری نهال از آغاز فصل رشد به گیاه داده شود.
بهترین زمان کوددهی برای نهال تازه کاشته شده
به طور کلی باغداران به دو دسته در استفاده از کود برای نهال ها تقسیم می شوند:
  • دسته ی اول کوددهی را در فصل بهار و همزمان با بیدار شدن نهال از خواب زمستانی انجام می دهند.آن ها باور دارند؛که بهترین زمان کوددهی در فصل بهار یا تیر ماه است. زیرا گیاه بیدار است و به راحتی می تواند مواد مورد نیاز خود را از طرریق ریشه جذب کرده و در اختیار سایر اندام ها بگذارد.
  • دسته ی دوم کوددهی را در میانه ی پاییز انجام می دهند، آن ها باور دارند که کوددهی در این فصل، نهال را در برابر سرما و آفات مقاوم کرده و با رسیدن فصل گرم، نهال می تواند رشد رویشی و زایشی خود را بهتر انجام دهد.
چند نکته مهم که باید در رابطه با زمان  کود دهی درختان به آن توجه شود:
1.نهال‌های تازه کشت شده را در سال اول به هیچ عنوان کود ندهید.
برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می‌کنند بهترین زمان کود دهی درختان در زمان کاشت آن است، برای سرعت بخشیدن به رشد نهال‌ها به سراغ انواع کوددهی نروید. چرا که این درختان کوچک و نوپا هستند و ریشه‌ای حساسی داشته و کود دهی به درختان منجر به سوختگی ریشه آن‌ها می‌شود. در نتیجه نه تنها کمکی به نهال نکرده‌اید بلکه زمینه را برای از بین رفتن آن فراهم کرده‌اید به همین علت از کود دهی نهال‌هایی که به تازگی کشت کرده‌اید خودداری کنید.
2.کود دهی در زمان استراحت درختان (فصل استراحت)
درختان در فصل پاییز و زمستان به خواب می‌روند اما این نکته را فراموش نکنید که اگر برخی از نیازهای درختان و ریشه آن‌ها در این زمان که درختان در خواب هستند تامین شود، مقاومت آن‌ها نسبت به سرما و بیماری ها بیشتر شده و در فصل بهار هم سریع‌تر رشد خواهند کرد. در چنین شرایطی است که ثمره درختان افزایش می‌یابد. بنابراین بهترین زمان کود دهی درختان در این دو فصل قبل از هجوم موجودات مضر است.
یکی از بهترین کودها که عناصر کاملی دارند گروه NPK هستند. با خرید کودهای NPK عناصر ضروری گیاه و درخت خود را تقویت می‌کنید و برای زمان استراحت زمینه مناسبی را فراهم خواهید کرد.
3. هنگامی که زمان رشد درختان است کود دهی را انجام دهید.
بهترین زمان کود دهی درختان، در اوایل بهار و هم زمان با شروع رشد شکوفه‌های درختان است. در این زمان با گرم شدن هوا و کاهش دما، درختان سریع شروع به شکوفه دهی می‌کنند که تعداد این شکوفه‌ها، کیفیت میوه ها را تعیین می‌کنند. به همین دلیل است که گفته می شود در میان تمام زمان هایی که کشاورز باید به درخت کود بدهد، بهترین زمان کود دهی درختان در بهار است. در این زمان می‌توانید به طور مثال با خرید کودهای ریزمغذی هر آنچه که گیاه یا درخت شما نیاز دارد به آن برسانید و ترکیب کاملی از عناصر ریز مغذی را در اختیار ریشه قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کاربر گرامی دکتر باقریان هستم سوالی دارید بفرمایید
ارسال پیام