کشاورزی نوین و مدرن

کشاورزی مدرن چیست و چه کمکی به کشاورزان می‌کند؟
کشاورزی مدرن امروزه یکی از ارکان‌های اصلی در توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می‌آید.
 از طرفی کشورهای در حال توسعه به بخش کشاورزی، تولیدات مواد غذایی و حفظ منابع آن توجه ویژه‌ای دارند و ضمن تلاش برای گسترش تولیدات کشاورزی، در تلاش می‌باشند تا این حوزه را با فناوری‌­ها و تکنولوژی‌های پیشرفته و کاربردی آمیخته سازند؛ بنابراین این قضیه تولید محصولات کشاورزی بهینه، مدیریت زمین‌های کشاورزی و داشتن داده‌های قابل اطمینان را ایجاب می‌کند.
 این نیاز مهم منجر به بروز کشاورزی دقیق یا به عبارتی کشاورزی مدرن می­شود.
۱) اگر کشاورز بتواند از طریق آموزش الکترونیک اطلاعاتی در مورد بذر مناسب منطقه خودش، بهترین زمان و طریقه کاشت اصولی، تعداد و دور آبیاری، زمان مناسب کوددهی و زمان برداشت یک محصول و حتی تکنولوژی پس از برداشت کسب نماید و آن ها را به کار ببندد یقینا باعث افزایش تولید محصولاتی با کیفیت، تنوع و ارزش کالا می شود. و آنگاه یک کشاورز موفق و مدرن تلقی می شود.
۲) پرورش گیاه باعث افزایش عملکرد و بهره وری محصولات و برای توسعه انواع جدید یک محصول از یک محصول استفاده می شود. تکامل محصولات جدید را می توان با استفاده از پیوند زدن انجام داد. در حال حاضر، پرورش در سیستم كشاورزی امری ضروری است و فرصتی عظیم را به كشاورزان می دهد. با استفاده از این تکنیک کشاورزان می توانند پول و وقت خود را پس انداز کنند و با مطالعه بر روی گیاهان به بهترین عملکرد در پرورش یک محصول خاص برسند.
سیستم های آبیاری، آب را برای مزارع بزرگ کشاورزی تامین می کند، همچنین می توان منابع آبی را در مناطق خشک به وجود آورد. به عنوان مثال برخی فن آوری ها مانند تهیه استخرهای مزرعه برای ذخیره آب وجود دارد. آبیاری قطره ای و آبپاش ها نیز می توانند آب را در تمام مناطق موجود در این زمینه تأمین کنند. بارندگی مصنوعی حتی در مواقع خشکسالی و در مناطق مستعد به خشکسالی، احتیاجات آب را تأمین می کند.
کشاورزی دقیق، ماهواره‌ها، پهپادها، ابزارهای آنلاین و مدل‌های پیچیده، این لیست برخی از فناوری‌های کشاورزی است که کشاورزان و محققان امروزه استفاده می‌کنند.
کشاورزان دنیای مدرن باید چیزی بیشتر از اینکه فقط چه چیزی بکارند، بدانند. آن‌ها باید درباره خاک، علف‌های هرز، مواد مغذی، آب و هوا، حشرات، بیماریها و ماشین‌آلات اطلاعات داشته باشند.
کشاورزی مدرن مزایای اقتصادی و اجتماعی بزرگی را برای مصرف کنندگان به همراه می آورد از جمله:
با کاهش هزینه های غذایی، کیفیت زندگی و استانداردهای زندگی بهبود می­یابد. این امر به طور مؤثر درآمد مصرف کننده را افزایش می دهد، زیرا قدرت خرید بیشتری را برای سایر کالاهای مصرفی، برای آموزش، مراقبت های بهداشتی، اوقات فراغت و غیره به وجود می آورد، روندی که محرک اصلی رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه و همچنین می­ باشد.
توصیه می شود که کشاورزی مدرن با بهره گیری از دانش شیمی و استفاده از انواع کودهای شیمیایی، بازدهی خود را چندین برابر کند. دیجی شیمی که مرجعی مطمئن برای فروش مواد شیمیایی است، عرضه کننده انواع کودهای فسفردار، آمونیاک، اوره و اسید سولفوریک است. شما می توانید با مراجعه به سایت دیجی شیمی و کسب اطلاعات بیش تر در مورد انواع این مواد، سفارش خود را ثبت کرده و از مرغوب ترین کودهای موجود در بازار بهره گیرید.
گیاهان برای رشد به نور کافی نیاز دارند. به طور طبیعی نور خورشید تامین کننده نور مورد نیاز برای رشد گیاهان است. اما در کشاورزی مدرن به دلیل ساخت اماکن و محیط هایی که مصنوعی هستند، تامین نور مورد نیاز برای رشد گیاهان یک مسئله مهم به شمار می رود. بدین منظور کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که در این شیوه از کشاورزی از روشنایی چراغ های ال ای دی برای جایگزین ساختن نور طبیعی خورشید استفاده شود. روشنایی اماکن و گلخانه ها در کشاورزی مدرن به گونه ای باید باشد که نور مورد نیاز برای رشد گیاهان تامین شود. زیرا عمل فتوسنتز گیاهان با طول موج مناسب اتفاق می افتد. گیاهانی که سبز رنگ هستند به طول موج هایی نیاز دارند که به رنگ آبی و قرمز است. از این رو روشنایی با چراغ ال ای دی در کشاورزی مدرن می تواند طول موج های مورد نیاز برای رشد انواع مختلف گیاهان را تامین کند که با نیاز های آن سازگار باشد. روشنایی چراغ های ال ای دی مزیت هایی  از قبیل موارد زیر می تواند داشته باشد:
  • از فناوری موجود در گل خانه ها استفاده بهتر و بیشتری شود.
  • هزینه های  این روش روشنایی به‌ مراتب از دیگر روش ها کمتر است.
مزایای کشاورزی مدرن
شکی نیست کشاورزی مدرن با روش های جدید و استفاده از فناوری های پیشرفته، از مزایای متعددی برخوردار است. در زیر اشاره مختصری به هر یک از این مزایا شده است.
  • عمده مردم در سراسر دنیا می توانند بهتر غذا بخورند.
  • افزایش تولید محصولات کشاورزی باعث دسترسی بیشتر مردم در کشورهای مختلف جهان به مواد خوراکی و غذایی می شود. محصولاتی که به لحاظ برخورداری از پروتئین غنی هستند.
  • توان و قدرت خاک را با استفاده از انواع کودهای شیمیایی نظیر کود اسید سیتریک افزایش می دهد.
  • باعث  افزایش بهره وری در نیروی کار می شود و از رشد و توسعه انسان حمایت می کند.
  • محصولات تولید شده توسط سیستم های مدرن کشاورزی موجب زندگی بهتر و استفاده از پتانسیل های موجود شده است.
  • کشاورزی مدرن باعث کاهش هزینه های تولید مواد غذایی و نیز بهتر شدن کیفیت زندگی افراد شده است.
  • این شیوه از کشاورزی موجب افزایش درآمد مصرف کننده شده و یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شود.
  • باعث کاهش فشارهای فیزیکی روی محیط زیست شده است.
  • کشاورزی مدرن باعث می شود که نوعی سیستم تجاری کارآمد توسعه یابد که بر قوانین و مقرراتی مبتنی است که در جهت بهبود توزیع غذا و افزایش میزان دسترسی افراد در مناطقی عمل می کند که دچار مشکلات مربوط به کمبود غذا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کاربر گرامی دکتر باقریان هستم سوالی دارید بفرمایید
ارسال پیام