نکات اجرایی بعد از برداشت محصول

متاسفانه بسیاری از باغداران سیب، گلابی و به پس از برداشت محصول و با آغاز پاییز و زمستان، اقدامات نگهداری و رسیدگی به باغات را تا شروع فصل بهار قطع و یا با انجام عملیات اضافه یا غیرضروری باعث صدمه به باغ خود می‌شوند. جالب است بدانید بسیاری از مشکلاتی که در یک باغ سیب، گلابی یا به مشاهده می شود به دلیل عدم انجام مدیریت صحیح باغ بعد از برداشت محصول بوده ‌است. با توجه به تنوع فصل، مدیریت در هر فصل متفاوت می‌باشد.

در این مقاله به بررسی دقیق، اصولی و موردی عملیات پس از برداشت در باغ سیب، گلابی و به پرداخته‌ایم. چند دقیقه برای این مطلب زمان بگذارید تا در آینده با مشکلات مدیریت باغ خود مواجه نباشید.

آبیاری پس از برداشت سیب، گلابی و به

آبیاری بعد از برداشت سیب، گلابی و به اگر انجام نشود منجر به کاهش جوانه گل سال بعد این درختان خواهد شد. تغییرات جوانه گل سال بعد در سیب، گلابی و به پس از برداشت نیز ادامه دارد و به همین دلیل آبیاری پس از برداشت بسیار حائز اهمیت است. به دلیل جلوگیری از تنش به درخت و بهبود جذب عناصر در پاییز، آبیاری سیب، گلابی و به بعد از برداشت باید انجام شود، اما پس از آن آبیاری قطع می‌شود تا رشد رویشی درخت همزمان با ریزش برگ‌ها نیز کم شود. اما توجه داشته باشید که پس از ریزش کامل برگ‌ها و شروع خواب سیب، گلابی و به (در پاییز و زمستان) درختان سیب، گلابی و به نیاز به رطوبت کافی در خاک دارند. باغداران عزیز توجه داشته باشند که رطوبت کافی به معنی آبیاری سنگین بعد از برداشت این درختان نیست. یکی از اشتباهات رایج باغداران عزیز آبیاری‌های سنگین در زمستان است که باعث افزایش بیماری‌های پوسیدگی ریشه و طوقه می‌شود. آبیاری‌های سبک اگر بارندگی و برف حضور ندارد انجام گیرد تا خاک خشک نشود.

تغذیه و کود پس از برداشت سیب، گلابی و به

عدم تغذیه و کوددهی پس از برداشت سیب، گلابی و به باعث ریزش و یا ضعیف بودن جوانه‌های گل سال بعد و رشد ضعیف درخت می‌شود. فروت‌ست به عنوان تغذیه برگی و اختلاط کودها با خاک به عنوان تغذیه ریشه‌ای پس از برداشت سیب، گلابی و به انجام می‌شود.

فروت ست پس از برداشت سیب، گلابی و به :

از مهمترین مراحل تغذیه‌ای در باغات سیب، گلابی و به، فروت‌ست پس از برداشت است. پس از برداشت سیب، گلابی و به هنوز برگ درختان سبزینگی دارد و این نشان‌دهنده فعالیت برگ‌ها پس از برداشت میوه است. سبز بودن برگ‌ها بعد از برداشت به معنی انتقال مواد غذایی از برگ به جوانه‌ها و ریشه است. لذا با عملیات فروت‌ست پس از برداشت می‌توانیم به تقویت جوانه‌ها کمک کنیم.

اختلاط کودها با خاک پس از برداشت سیب، گلابی و به:

پس از برداشت سیب، گلابی و به توجه به نوع و میزان کود به دلیل کنترل رشد ریشه در پاییز و مدیریت تغذیه صحیح در دوران خواب درخت، حائز اهمیت است. با توجه به محدودیت جذب عناصر غذایی توسط ریشه در فصل پاییز و زمستان، بهتر است کودهایی که در آب حل می‌شوند، در این فصل استفاده نشوند. چراکه امکان شستشوی این کودها بسیار بالاست و ریشه در فرصت کوتاه نخواهد توانست جذب موثری داشته باشد. بنابراین بهتر است از کودهای دیرحل و یا کودهایی که شستشو نمی‌شوند استفاده کرد.

بهداشت باغ پس از برداشت سیب، گلابی و به

اگر به بهداشت باغ پس از برداشت سیب، گلابی و به توجه نشود، در سال آینده جمعیت زیادی از آفات و بیماری‌‍‌ها را در باغ خواهیم داشت که منجر به کاهش تولید و عملکرد این درختان خواهد شد. یکی از راه‌های کم شدن جمعیت بیماری‌‍‌ها و آفات زمستان‌گذران، جمع‌آوری بقایای میوه، برگ و شاخه‌ها در باغ سیب، گلابی و به است. البته نکته بسیار مهم زمان جمع‌آوری بقایا است. چرا که بقایای باقیمانده مثل میوه‌ها را نباید سریعا جمع کرد. با گذشت پاییز اجازه دهید آفات درون بقایای گیاهی استقرار پیدا کنند و سپس اقدام به جمع‌آوری و معدوم کردن این بقایا کنید. اگر سریع بقایا جمع شود آفت در باغ در فضاهایی استقرار پیدا می‌کند که مبارزه با آن امکان‌پذیر نیست. بنابراین از بقایای داخل باغ به عنوان تله استفاده کنید و بعد از استقرار آفات اقدام به جمع‌آوری کنید. جمع‌آوری زودهنگام خود به توسعه و استقرار آفات و بیماری‌ها کمک می‌کند. چرا که نسل‌های آخر آفات تکثیر نشده و فقط در پی فضایی برای زمستان‌گذرانی هستند. البته قبل از آغاز فصل زمستان بقایای گیاهی جمع‌آوری شوند در غیر اینصورت در پایان زمستان بقایای جمع و معدوم نشده می‌تواند حجم حضور آفات را چندین برابر کرده و خسارت بسیاری را ایجاد کند. بنابراین جمع‌آوری به موقع بسیار حایز اهمیت است.

راه‌های کاهش خسارت یخ‌زدگی درخت در سیب، گلابی و به

در مناطقی که سیب، گلابی و به کشت شده و در زمستان دما به زیر ۱۰- درجه سانتیگراد می‌رسد، درختان جوان سیب، گلابی و به دچار خسارت یخ‌زدگی شده و ممکن است از بین بروند. از این جهت برای مقابله با یخ‌زدگی باید راهکارهایی را در مدیریت زمستانه سیب، گلابی و به در نظر بگیریم.

  1. در درختانی که خواب به تاخیر افتاده است، می‌توان با اسپری برخی ترکیبات سیگنالینگ برگ‌های سیب، گلابی و به را وادار به ریزش کرد تا خواب شروع شود و درخت با یخ‌زدگی‌های زمستانه مواجه نشود.
  2. بعد از یک نوبت آبیاری پس از برداشت سیب، گلابی و به و در صورت وجود رطوبت کافی در خاک، آبیاری تا زمان خزان برگ‌ها قطع شود تا درخت به رشد مجدد تحریک نشود و خواب درخت به تاخیر نیفتد.
  3. استقرار فن‌های قدرتمند برای شبیه سازی باد، در نتیجه از تشکیل تجمع هوای سرد جلوگیری می‌کند.
  4. استفاده از وسایل گرمایش برای افزایش دما در باغ.
  5. نتیجه‌گیری

    1. عدم آبیاری پس از برداشت سیب، گلابی و به منجر به کاهش جوانه گل سال بعد خواهد شد.
    2. آبیاری‌های سنگین در زمستان باعث افزایش بیماری‌های پوسیدگی طوقه و ریشه می‌شود.
    3. فروت‌ست پس از برداشت برای تقویت جوانه سال بعد مهمترین مرحله تغذیه‌ای در باغات سیب، گلابی و به است.
    4. کوددهی زمستانه باغات سیب، گلابی، به باید با استفاده از کودهای جامد دیرحل یا آهسته‌رهش انجام شود.
    5. جمع‌آوری به‌موقع بقایای میوه، برگ و شاخه‌ها در باغ سیب، گلابی و به، یکی از راه‌های کم شدن جمعیت بیماری‌‍‌ها و آفات زمستان‌گذران در باغ سیب، گلابی و به است.
    6. مبارزه شیمیایی با شپشک‌ها و کنه‌ها در باغ سیب، گلابی و به باید در روزها گرم آخر زمستان انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کاربر گرامی دکتر باقریان هستم سوالی دارید بفرمایید
ارسال پیام